Voorwaarden voor het huren van deze oldtimer:
• De auto is zowel met als zonder chauffeur te huur.
• Het is mogelijk dat wij de auto brengen en/of halen op een gewenste locatie.
• De auto wordt altijd met een volle tank meegegeven.
• Alle auto’s zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-.
• Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
• U mag de auto de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur in de ochtend. Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
• De auto staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
• Alle auto’s worden uitgeleverd vanuit de vestiging Culemborg, Pascalweg 29.
• Rijden in het buitenland is toegestaan.
• Pechhulp is niet inbegrepen (kan, uitsluitend op naam, worden afgesloten bij de ANWB of de KNAC, inclusief vervangend vervoer).
• Bij vertrek vragen wij een huurovereenkomst te tekenen en een geldig rijbewijs te tonen.
Dagprijs | € 250,- | Inclusief 50 km vrij rijden |
---|---|---|
Weekendprijs* | € 500,- | Inclusief 100 km vrij rijden |
Meer gereden kilometers | € 0.40 per km | |
Brandstof | Vertrek met volle tank | Auto aftanken bij terugkeer |
Borgsom | € 500,- | Te voldoen voor vertrek |
Eigen risico bij schade | € 500,- | |
Chauffeur | € 25,- per uur | |
Auto afleveren op locatie | € 25,- + €1,- per gereden km |
*Weekend: vrijdag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.
Alle bedragen zijn inclusief BTW
Heeft u nog vragen? Mail gerust naar oldtimers@visscherpgh.nl
Het verhaal van de Citroën Mehari
Ultieme strandauto met kunststof carrosserie
De Citroën Méhari is tussen 1968 en 1987 ruim 140.000 keer geproduceerd. De vrijetijdsauto is gebaseerd op het (versterkte) chassis en de motor van een 2CV (Eend), met een roest- en schokbestendige kunststof carrosserie. Verder bestond het dak uit een doek over een lichtmetalen frame. De Méhari is geleverd met voor- en vierwielwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.
De lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd. Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. De eerste serie (1968-1969) is herkenbaar aan de blikken omlijsting van de voorruit met ronde hoeken en verticaal geplaatste knipperlichten. In 1970 verscheen de gemoderniseerde Méhari met een aluminium voorruit omlijsting met rechte hoeken en ronde knipperlichten. Vanaf 1978 kreeg de auto een nieuw front en een ander dashboard.
De auto van Henk Visscher stamt uit oktober 1974 en heeft momenteel een waarde van zo’n 15.000 euro. Dat is omgerekend vijf keer de nieuwprijs, maar als de inflatie en de prachtige staat van de Franse zomerauto worden meegerekend nog niet eens zo gek. Rijden is echt een speciale ervaring. Je moet de auto alleen naar buiten rijden als het mooi weer is, anders zitten de passagiers te verkleumen in het overigens vrij ruime interieur. Gooi de kap eraf, laat de zon naar binnen en zet koers naar het strand. Vierwielaandrijving heeft de auto niet, dus ga niet al te ver richting branding, maar een stukje de duinen over moet lukken. Net als de Eend heeft de Méhari de kenmerkende parapluschakeling en de 602 cc motor met 33 pk snatert er lustig op los. Op snelheid komen is geen probleem, maar bij 100 km/h is de koek op. Rond die snelheid rijden is dan ook niet echt prettig, het stormt dan flink en een normaal gesprek zul je niet kunnen voeren.
Geniet van de zomer, laat alles op je afkomen en maak een praatje met iedereen die verliefd naar de Méhari kijkt. Diep in hun hart willen ze net zo’n auto, dus geef ze een pleziertje en biedt een kort rondje rijden aan. De Méhari is best comfortabel, al helt de koets behoorlijk over in de bocht. Dat geeft echter het Franse karakter van de auto aan en hoort bij de beleving die Méhari heet. Als de herfst nadert en de bladeren van de bomen beginnen te vallen is het tijd de garage op te zoeken. Lekker warm bij de kachel om een hele winter lang weer te verlangen naar het moment dat de Méhari weer naar buiten mag.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 602 cc
Cilinders/Kleppen: 2/4
Max. vermogen: 33 pk bij 6.750 tpm
Max. koppel: 39 Nm bij 3.500 tpm
Acceleratie 0-80 km/h: 16,7 sec.
Topsnelheid: 100 km/h
Transmissie: handgeschakelde vierbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
Gewicht: 513 kg
Nieuwprijs: f 8.250 / € 3.745
Plus
+ Ultiem zomergenot
+ Altijd aanspraak
+ Redelijk comfort
Min
– Matige wegligging
– Onderhoudsgevoelig
– Altijd aanspraak