Skip to content

Chrysler Simca 2 Litrès Aut.

In 1966 begon de Britse Rootes Group met de ontwikkeling van een C-car, een ruime sedan met een nieuwe zescilinder die als HillmanSunbeam en Humber op de markt moest komen. Tegelijkertijd werkte Simca in Frankrijk aan Projet 929; een nieuw model boven de 1501 dat om fiscale redenen geen zescilinder kreeg.

In 1969 kreeg het Chrysler-hoofdkantoor door dat er in twee verschillende divisies van Chrysler Europe twee vergelijkbare auto’s werden ontwikkeld die elkaar zouden beconcurreren. Daarop werd het Simca-project gestopt en de ontwikkeling van de C-car voortgezet, wel werd het ontwerp versimpeld en de zescilinder geschrapt.

Als resultaat van de gezamenlijke ontwikkelingsinspanningen van de Rootes Group en Simca werd het model geproduceerd vanaf 1970 tot 1975 in PoissyFrankrijk en later in de Barreiros-fabriek, een dochteronderneming van Chrysler in Spanje.

De Chrysler 180 was ook de basis voor het middelgrote model gebouwd door Chrysler Australia, de Chrysler Centura. De Centura werd wél geleverd met een lokaal geproduceerde zescilinder.

Afhankelijk van de gebruikte motor werden de auto’s op de markt gebracht als Chrysler 160/180/2 litres en sinds 1977 in Frankrijk en de rest van continentaal Europa als Chrysler-Simca 1609/1610/2 litres. Na de overname van Chrysler Europe door PSA Peugeot Citroën werden de modellen voor continentaal Europa omgedoopt tot Talbot 1610/2 litres voor de modeljaren 1979 en 1980, waarna het model in Europa werd stopgezet met uitzondering van Spanje, waar tot 1982 een uitvoering met dieselmotor werd verkocht. De auto was daar als taxi zeer populair en zelfs een stationwagenversie genaamd Estate stond in Spanje op het programma.

Gedurende de looptijd van het model werd de Chrysler technisch en optisch nauwelijks aangepast, uiterlijk deelde het model veel kenmerken met de kleinere Sunbeam Avenger. De grote Chrysler deed het vrij slecht op de belangrijkste Europese markten. Het was geen slechte auto maar het model blonk nergens in uit en de merknaam werd geassocieerd met Amerikaanse sleeën. De concurrentie bood meer waar voor het geld en naar wens ook zescilinders.

In Frankrijk kwam door de slechte verkoopcijfers zelfs de oude Simca 1501 weer op de markt. De vervanger voor de auto werd ontwikkeld door Chrysler Europe onder de codenaam C9 en werd uiteindelijk gelanceerd door PSA als de nog meer noodlottige Talbot Tagora.

Henk en Christa zijn in een soortgelijke auto getrouwd.

 

Technische gegevens:

Motor                                     :           4 cilinder in lijn, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud                       :           1.981 cc
Cilinders/Kleppen                  :           4/8
Max. vermogen                      :           110 pk bij 5.800 tpm
Topsnelheid                           :           170 km/h
Transmissie                            :           handgeschakelde vierversnellingsbak
Gewicht:                                 :           1.125 kg
Lengte/breedte/hoogte          :           4,52/1,73/1,44 meter
Productieaantal                      :           288.294 stuks
Kleur                                      :           Bronze Transvaal
Prijs per 01-03-1978               :           ƒ 19.395,00 (€ 8.801,07)

Tarieven

Dagprijs
€ 300,-
Inclusief 50 km vrij rijden

Weekendprijs*€ 600,-Inclusief 150 km vrij rijden
Meer gereden kilometers€ 0,45 per km
BrandstofVertrek met volle tankDe verbruikte brandstof berekenen wij separaat door
BorgsomIn overlegTe voldoen voor vertrek
Eigen risico bij schade€ 500,-
Chauffeur€ 29,50 per uur
Auto afleveren op een gewenste locatie (vanuit Buren, Schuilheuvelstraat 1)€ 25,- + €1,- per gereden kmVoorbeeld: afstand 50 km:
Kosten: € 25,- + € 50,- + € 50,- = € 125.-
* Weekend: vrijdagmiddag ophalen, maandagochtend voor 10.00u retour.Alle bedragen zijn inclusief 21% BTW
Voorwaarden voor het huren van een old-/ youngtimer:

De auto is zowel met als zonder chauffeur te huur.
Het is mogelijk dat wij de auto brengen en/of halen op een gewenste locatie.
De auto wordt altijd met een volle tank meegegeven en na terugkeer weer afgetankt.
Alle auto’s zijn All-Risk verzekerd met een eigen risico van € 500,-.
Het eigen risico kan niet worden afgekocht.
U mag de auto de dag na het huren nog, zonder extra kosten, terugbrengen tot 10 uur in de ochtend.
Na dit tijdstip wordt een extra dagprijs in rekening gebracht.
De auto staat de afgesproken dag ’s ochtends vanaf 8 uur voor u gereed.
Alle auto’s worden uitgeleverd vanuit de locatie: Schuilheuvelstraat 1, Buren (gld).
Rijden in het buitenland is, na overleg, toegestaan.
Pechhulp is niet inbegrepen (kan, uitsluitend op naam, worden afgesloten bij de ANWB, de KNAC of eigen verzekeraar, eventueel inclusief vervangend vervoer).
Bij vertrek vragen wij een huurovereenkomst te tekenen en een geldig rijbewijs te tonen.
De bestuurder dient minimaal 23 jaar oud te zijn en ten minste 3 jaar over een rijbewijs te beschikken.

Meer informatie?

Heb je vragen over deze auto? We beantwoorden ze graag.

Meer informatie aanvragen

Deel deze oldtimer

Ben je enthousiast over deze auto? Deel hem gerust op je Facebook en/of LinkedIn pagina.

Visscher Classique Museum

Grootste collectie oldtimers van de betuwe

Op het industrieterrein van Buren op loopafstand van de oude binnenstad verrijst een nieuw automuseum met wel 150, vooral Franse, old- en youngtimers.

Het gaat een lust voor het oog worden met vele types van bekende merken van weleer. Waaronder Simca, Peugeot, Citroën en meer. Want er komt ook een prachtige collectie met uitzonderlijke voitures van Renault en Alpine. En ook Opel is aanwezig. Maar ook minder bekende merken zoals Panhard en Talbot.

Al dit moois kunt u  dit najaar, vanaf 3 oktober, bewonderen. Het museum is nu al op afspraak geopend.

Ontdek het museum